Da, dintre toate brandurile, Alexander McQueen. Nici nu mă gândeam că a treia oară când aleg să vorbesc despre acest brand va fi chiar pe blogul meu. Am avut mai multe tentative să-mi creez unul, dar… parcă aveam nevoie de acel ceva. Și iată că a venit și ceva-ul ăsta fix de la facultate. Anul acesta studiez Introducere în branding și unul dintre instrumentele de lucru prin care profesorul ne va verifica temele va fi blogul. Iar prima temă constă într-o scurtă analiză a unui brand, care să cuprindă detalii despre istoric, asocieri personale, valori tangibile și intangibile.

Despre McQueen am vorbit prima oară în prezentarea atestatului meu în limba engleză, care a avut ca temă Great British fashion designers. De atunci am rămas fascinată de extravaganța prin care se identifică acest designer britanic, de emoțiile vibrante transmise prin fiecare colecție lansată, motiv pentru care l-am ales din nou anul trecut, tot la facultate, la o disciplină care ne cerea analiza unui brand personal printr-o cercetare mai largă. Bun, să vedem cum stă treaba, atunci:

  1. CINE-I ACEST McQUEEN?

    lee_alexander_mcqueen_shop_brands_tax_freeLee Alexander McQueen a fost un designer vestimentar britanic, fondator al propriului label care îi poartă numele. Poate una dintre cele mai controversate personaje din lumea modei, McQueen  a schimbat definitiv imaginea modei. Designer-ul a fost fără doar şi poate un geniu al modei. Prin colecţiile sale controversate, Alexander a ştiut mereu cum să ţină publicul conectat la lumea sa. Designerul britanic a devenit unul dintre cei mai cunoscuți și mai respectați din lume în mai puțin de 10 ani de la lansarea sa oficială în elita modei. În 1996, el a ajuns chief designer la casa de modă Givenchy, iar  în 2001 și-a întrerupt contractul, motivând că „îi îngrădea creativitatea”.

  2. DE CE A FOST UN PERSONAJ CONTROVERSAT?

    “Oamenii mă întreabă mereu de unde îmi vin ideile care stau la baza romanelor mele horror. Le spun mereu că reușesc să am asemenea idei pentru că nu m-am maturizat niciodată. Am inima unui băiețel… și o țin într-un borcan, pe birou”, spunea într-un interviu scriitorul Stephen King.  McQueen a fost atât de impresionat de “Shining”-ul lui King, de filmele horror are anilor ’80, de versiunea cinematografică a lui Stanley Kubrick și de personajul Jack Torrance, încât le-a dedicat o întreagă colecție. A fost și momentul în care a devenit fascinat de grotesc, pe care l-a upgradat la statutul de unsettingly brilliant. 

    Designerul și-a câștigat reputația aducând extravaganță și dramatism pe podiumurile de modă. Folosind noi tehnologii și inovații în showurile sale, a reușit să șocheze audiența și criticii. El și-a făcut un renume de copil teribil al modei pentru ideile sale nonconformiste.

    Artistul suferise de anxietate și depresie. S-a sinucis la vârsta de 40 de ani, la nouă zile după moartea mamei sale (75), care fusese răpusă de cancer. McQueen a lăsat un bilețel pe care scria doar ”Vă rog să aveți grijă de câinii mei. Îmi pare rău, vă iubesc. Lee”.

    El s-a lăsat inspirat, în creațiile sale, de arlechini, prințese din Asia, războinici amazonieni, extratereștri sau femei SF. 

    În 1999 McQueen a mai avut o prezentare șocantă în care top modelul Shalom Harlow a străbătut podiumul într-o rochie albă fără bretele, show-ul culminând cu două arme false robotice pulverizând spray colorat peste întreaga îmbrăcăminte. Pe mine, personal, creativitatea dusă la extrem și originalitatea m-au lăsat fără cuvinte. Fotografia de mai jos nu mi se pare suficientă, așa că puteți vizualiza scena show-ului aici.

    3-_spray_painted_dress_no-_13_ss_1999_model_-_shalom_harlow-_image_-_catwalking

    Produsele casei de modă sunt revelatoare, purtătoare de mister și de simboluri. Spre exemplu, simbolul craniului sau al rândunicii au devenit fashion icon-uri pentru colecțiile sale.

  3. SĂ NU UITĂM DE CUNOSCUȚII PANTOFI AI LUI McQUEEN!

    Știți pantofii aceia grotești, ciudați și cu tocuri foarte înalte, pe care i-ați văzut văzut mai ales la Lady Gaga? Da, sunt creația lui McQueen și au devenit simbolul prin care designerul a ajuns să fie identificat.

  4. CINE SUNT PUBLICURILE BRANDULUI?

    • Persoane excentrice, independente
    • Nonconformiști
    • Pop-rockeri
    • Artiști controversați și extravaganți (ex. Lady Gaga, Rihanna)
    • Femei independente, hotărâte, puternice

    „Vreau ca bărbaților și lumii, în general, să le fie frică de femeile pe care le îmbrac eu. Vreau ca hainele mele să le ajute pe femei să se simtă puternice. Ca majoritatea artiștilor, îmi găsesc inspirația în grotesc, cred că grotescul are o frumusețe terifiantă, lucioasă, ascuțită. Și mai cred că moda ar trebui sa fie o formă de evadare, nu o forma de încarcerare “, își definea McQueen crezul artistic într-un interviu.

    Lady Gaga, prietenă apropiată a designerului a cântat o variantă acustică a pieselor „Telephone” și „Dance in the Dark” la Premiile Brit Award, dedicându-le pe ambele designerului.

  5. ASOCIERI TANGIBILE ȘI INTANGIBILE

Asocierile tangibile se referă la performanța reală și funcționalitățile produsului. Cele pe care i le atribui acestui brand sunt:

  • Prețul produselor
  • Colecțiile de haine, încălțăminte, accesorii
  • Drepturile de autor
  • Propria casă de modă
  • Publicurile care împărtășesc aceleași valori extravagante 
  • Vedetele care îi promovează produsele și care îi sunt fidele  (ex. Lady Gaga)
  • Pantofii extravaganți prin care se identifică

Asocierile intangibile sunt valorile extrinseci, abstracte și se leagă de experiența consumatorului cu brandul. Acestea sunt:

  • Numele
  • Notorietate
  • Reacțiile publicurilor și ale criticilor la aparițiile școante
  • Extravaganță
  • Consacrare
  • Longevitatea brandului
  • Simbolurile care devin fashion icon și care îi sunt asociate incontestabil brandului (ex. Imaginea craniului, a rândunicii).

În ciuda faptului că industria fashion a pierdut o figură unică, brandul nu a suferit niciun regres, fiindcă ideile excentrice, șocante, îi sunt duse mai departe. Sarah Burton, asistenta designerului de o viață, a fost numită director creativ al casei de modă Alexander McQueen, în mai 2010. Din acest motiv, brandul are și se anticipează că va avea longevitate.

Cam atât despre McQueen. Și câteva poze din colecția 2016: 

This slideshow requires JavaScript.